torsdag 13 september 2012

Sär Skrivning

Vi ångar på.
Även om jag inte vill jobba ur allting dom första veckorna, så är det väl lika bra att köra medan man har ångan uppe.

Så.
Vad läser jag denna terminen då?
Ja, det får du veta i det här inlägget om du är intresserad och fortsätter läsa.
Är du inte intresserad så hörs vi framöver.


"English 110" har vi ju gått igenom litegrann redan, så det tänkte jag inte ägna så mycket tid åt här.
Men det handlar helt enkelt om, som namnet på kursen ger en hint om, en kurs i Engelska.
Just engelska 110 inriktar sig främst på skrivande.
Jag har den klassen en gång i veckan, på onsdagar mellan 18-21. Läraren heter Chella Courington, och verkar bra, men pratar i ett sjukt flummigt tonläge.


På måndagar och onsdagar, som första lektion 12:45-14:05, har jag "Fund of Public Speaking".
Ni som läst denna bloggen i dess tidigare försök, vet att jag skrivit om att jag funderat på att ta denna kursen förr, och att jag även försökte komma in på den i efterhand förra terminen men då föll på målsnöret.
Även här ger namnet en ganska klar hint om vad det handlar om, men för er som berövats förståelse av även det allra enklaste i det engelska språket, så handlar det om att lära sig hålla tal, eller bara tala inför en grupp med människor.
Kursen i sig handlar mångt och mycket om att veta hur man ska strukturera och förbereda ett tal och om hur man bäst kommer till sin poäng, och även undviker eventuella fällor och fallgropar.
Jag tar dock denna kursen mest för att själv utveckla mitt engelska tal i stort, och för att få en bättre säkerhet i att tala engelska, även om självklart själva "public"-delen kommer som en bonus. (lite mer angående detta går att läsa i tidigare länkade gamla inlägg)

För att vara ärlig så var jag sjukt nervös inför den här klassen, och kan väl tillägga att jag fortfarande är, då vi inte utöver några korta övningar inte hållit tal än.
Och det är vad vi kommer göra. Förbereda, strukturera och hålla tal inför klassen.
Jag är som sagt rysligt nervös, men samtidigt förväntansfull.

Läraren vi har i den här klassen heter Cameron Sublett, och intrycket efter 3 veckor är att han är en riktigt bra lärare.
Han säger själv att om vi vill ha en enkel kurs, har vi förmodligen valt fel lärare, men att han istället ser till att ingen lämnar kursen i december utan att ha utvecklats. Och jag ser inga tecken på att han skulle ha fel. Han är en sån man lyssnar på, och han är faktiskt dessutom ofta sjukt rolig. Han låter alla delta i lektionerna, har bra övningar och han lyckas på något sätt uppmuntra en och ger en självförtroende om att man kan fixa det. Känns som en ganska bra egenskap hos en lärare i det här ämnet.


Vidare har jag även på måndagar och onsdagar, 15:00-17:00, kursen "Introduction To Film".
Även det en klass som jag tror kan bli riktigt intressant.
Det handlar helt enkelt om att se på, bryta ned och analysera film.
Inte recensera, utan analysera. Varför använder regissören till filmen just den här tekniken eller varför har dom klippt filmen som dom gjort, osv.

Vi kommer se en film i veckan. Filmer från olika genrer, olika tidsåldrar, olika regissörer osv.
Första filmen vi såg t.ex var "Hurt Locker" från 2008 av regissören Kathryn Bigelow. En nutida krigsfilm om en amerikansk "bombstyrka".
Och nu i måndags såg vi "L'Atalante" från 1934 av regissören Jean Vigo. Ett franskt kärleksdrama, om ett nygift par som bor på båten han jobbar på.
Tänker inte skriva något mer om filmerna, utan ville mer bara visa lite hur stor skillnad det kan vara mellan filmerna vi ser. (vill du läsa mer om filmerna så har jag lagt in länkar på namnen till respektive IMDB-sida, kan faktiskt rekommendera er att se dom båda, speciellt om ni är intresserade av film på ett högre plan än som fredagsunderhållning.)

Det är en stor klass på ungefär 150 elever, och vi har lektionerna i en stor sal, som är ungefär som en biosalong.
Läraren Michael Stinson, är bra, men storleken på klassen gör det lite opersonligt.
Men han brinner för det han gör och han är lätt att lyssna på.


Varje tisdag och torsdag "morgon" 9:35-10:55 har jag "Beginning Tennis".
Och aldrig förr har väl ett kursnamn varit mer avslöjande.
Det handlar om nybörjar-tennis.

Rolig klass tycker jag, som ju ser sport i allmänhet och bland annat tennis i synnerhet som en mycket positiv syssla. Skönt att ha två tillfällen i veckan då man har det som lektion och därmed måste ut och röra på sig.

Ett plus dessutom till att man får lära sig tennisen från grunden, så att man kan utveckla den självlärda tekniken man har idag till något mer riktigt.


Veckans sista lektion har jag på torsdags-kvällarna mellan 17:00-22:00, och då är det "Writing For TV" som gäller.

Terminens höjdpunkt.

Här ska vi lära oss berättarteknik och konsten att utveckla manus till TV-serier.
Då detta är en av sakerna jag ser mig själv göra i framtiden tror jag kursen kommer passa mig som kvinnan i köket, så att säga.
Målet med kursen är att alla vid terminens slut ska ha utvecklat en idé till en TV-serie och skrivit minst 10 minuter av ett pilotavsnitt till serien.
Dessutom kommer vi ha massa övningar och steg på vägen, som ska hjälpa oss med att komma på idéer och utveckla manuset.
Till imorgon t.ex ska alla ha skrivit en karaktär, med bakgrundshistoria, mål i livet, karaktärsdrag osv osv.
Mycket roligt, och som sagt exakt det jag drömmer om att få jobba med i framtiden, tillsammans med regi.

Läraren Ed Kaplan, är även han riktigt bra, brinner för det han gör, kan mycket och har dessutom skrivit både filmer och TV.
Om ryktet stämmer så har han dessutom ett manus just nu som han tydligen söker finansiärer för, men som han lyckats få med sig Tom Hanks som skådespelare på. Mycket coolt.


Ja, nu har ni efter detta mastodont-inlägg fått lite inblick i hur min termin kommer se ut.
Kommentera gärna om ni undrar över något mer.

Ni får för övrigt hemskt gärna bomba med kommentarer vilket som. Kontakt från Sverige, vare sig det är feedback på bloggen, en hälsning eller kanske en dikt, är hur välkommet som helst från vem som helst!

Nu ska jag sova så att jag orkar upp till tennisen imorgon!

Eder tillgivna
Claire Wikholm

4 kommentarer:

Julia sa...

Din lärare må ha fått med sig Tom Hanks men jag är ändå mer imponerad av antalet svenska kändisar som signerar dina inlägg! Hur får du dem att ställa upp på det?

Botvind sa...

Hej Julia.

Jo, det ter sig såhär, att då jag ju faktiskt går i skolan har jag inte riktigt tid med blogg. Och då kom jag på den briljanta idén att leasa ut rätten att skriva inlägg på min blogg.
Så kändisarna signerar inte bara inläggen, det är dom som skriver dom, åt mig.

Hur jag fått detta är helt enkelt genom vanlig charm.

Fridens
Magnus Schmidt

Botvind sa...

hur jag fått dom att göra detta är*


/Lars Anrell

Abbe sa...

Niice bror att få veta vad det är du sysslar med där borta! Under skoltid.