torsdag 13 september 2012

Stereotypen För Den Vita Hästen

Hoppas att ni hämtat er efter förra inlägget. Vissa kanske inte ens har hunnit läsa klart det.
Jag brukar också bryta upp längre texter och läsa det i etapper.

Återgäldar er nu med ett lite kortare inlägg. För jag har egentligen inte tid.
Ska skriva klart min tv-seriekaraktär till "Writing For TV" som jag ska lämna in ikväll, och förhoppningsvis hinna upp till Mesa och handla en snabbis innan.

Pluggmusik.
Jag som, om jag hör för mycket runt omkring, har lite svårt att koncentrera mig på mitt, tycker det fungerar mycket bra att ha lite musik att stoppa i öronen för att kunna fokusera bättre, och inte störas av ljud runtomkring osv. (förutom om plugget är något mer praktiskt som filmredigering eller liknande, då går det ju inte för sig att störas av musik heller.)

Jag har börjat på en lista där jag slänger in lite låtar då och då jag tycker passar.
Mest är det ju instrumentalt då man inte vill ha en massa text att lyssna på när man t.ex läser eller ska skriva något.
Och som instrumental musik blir det mycket filmmusik. Lugn, fin, inte allt för mäktig filmmusik.
Funkar sjukt bra.
Musiken från "Braveheart" och "Jurassic Park" är två favoriter. Okej, just dessa två har ju sjukt mäktiga spår också, men det får inte vara för mycket power i musiken ändå. Flesta spåren från dessa filmer ligger på en bra nivå.

Kan dessutom tipsa alla om en av mina favoritkompositörer som bland annat gjort musik till filmen "This Is England" (mycket bra film!), han heter Ludovico Einaudi.
Fantastisk italiensk kompositör som gör mycket rogivande musik. Om ni känner att ni vill ha ett smakprov av Ludovicos kompositioner så rekommenderar jag hans största låtar "I Giorni" eller "Nuvole Bianche". (det mesta av Ludovicos musik finns på spotify eller youtube)
Rena mästerverk om du frågar mig.

Även en av låtarna från just "This Is England" som också är en bra inkörningslåt är "Dietro Casa".
Gillar du det du hör är det bara lyssna igenom resterande av denna rysligt duktige mans repertoar.

En artist jag klarar lyssna på som faktiskt har text på sina låtar är legenden, Mark Knopfler.
Hans ändå rätt mjuka röst och sköna lugna låtar är perfekta för att komma i bra stämning. Och hans gitarrspel är lysande och rogivande.
Hans nya skiva "Privateering" är för övrigt helt underbar.

Men, jag vill fortfarande utöka utbudet på min playlist med pluggmusik.
Vad har ni för tips att ge mig som klarar kraven jag nämnt i inlägget?

Bomba gärna med tips på klassisk musik, filmmusik eller musik som likt Knopfler funkar trots text.

Nu ska jag sätta in hörlurarna, slå på min pluggmusik och skriva klart min karaktär.

(hehe, blev inte så kort nu heller..)

Mycket nöje!
Thorsten Flinck