måndag 13 februari 2012

I munnen med Lars Adaktusson

Oj oj, nu var det ett tag sen igen!
Får kräma ur mig ett inlägg!

Tänkte idag beskriva mina kurser lite närmare även om det mest blir lite kortare beskrivningar. Så är du inte intresserad så har jag iallafall förvarnat nu!

Non Linear Editing II:
Är man inte insatt i filmskapandets värld är det kanske inte så lätt att veta vad detta handlar om. Men det är alltså filmredigering. Tvåan i kursnamnet står för att det är en uppföljningskurs på ettan jag läste i höstas. Advanced editing, skulle man kunna säga.
Valde att fortsätta på det här eftersom det är en sjukt bra sak att kunna redigera, och för att jag själv tycker att jag kan hävda mig hyfsat i ämnet.
Mycket genomgångar på lektionerna, och övningar samt jobb förväntas vi göra utanför lektionstid. Dock avsätts lektioner som s.k workdays, då vi inte behöver komma till skolan om vi har möjlighet att göra detta hemma.
Läraren är dessutom Curtis Bieber, som jag hade i cinematography förra terminen (som jag visserligen failade i). Jag gillar Curtis sjukt mycket, då han är en skön snubbe och en riktigt bra lärare.
För den lite mer nördiga är programmet vi lär oss i, Final Cut Pro 7.

Directing For Camera:
Här lär vi oss om att regissera för film.
Ett ämne jag såg fram emot sjukt mycket, då det ju är regissera och skriva jag vill göra inom film.
Även här är det tidigare nämnda Curtis Bieber som är lärare. Och dom första veckorna har han verkligen infriat mina förväntningar.
Sjukt bra lektioner och roliga uppgifter. Vårat mål med kursen är att alla i slutet av terminen ska lämna in en kortfilm (5-7 minuter) som man själv skrivit och regisserat. Och på vägen dit är det många delmål som fungerar som assignments.
Har dessutom gott om vänner i klassen vilket ju är positivt.

Video Production II:
Den här är nog inte så svår att kläcka ens för den som inte är insatt.
Detta är fortsättningskursen på Video Production I som vi läste i höstas, där hela kursen helt enkelt bygger på att vi ska skriva manus, välja ett manus och regissör, och sen delas alla in i två filmteam med alla roller som finns i en sådan.
Hade hoppats på att få till ett manus som stod sig i omröstning här, så att man fått regissera sin egen film, men lyckades inte få färdigt min andra version jag skrev, som var lite annorlunda än den första, efter några ändringar och förslag från lärare och klass.
Men det kan nog bli bra ändå, bara man inte får någon skitroll i produktionen. Vore oerhört tråkigt.

Och slutligen.

Documentary Filmmaking:
Även här ska väl någon utan hästarna i rätt besticklåda kunna klura ut vad det handlar om.
Dokumentärfilm.
En kurs jag också såg fram emot då dokumentär är något jag åtminstone skulle vilja testa på.
Har visat sig vara en sjukt ojämn kurs, och våran lärare Candance Schmererhorn känns rätt snurrig. Det är för övrigt inget skämt, hon heter så på riktigt. Jag och Carl blev dock lite besvikna då vi sett framför oss en förvirrad gubbe (a la Einstein till utseendet) som skulle komma ut i klassrummet och säga med tysk/tjeckisk brytning, "I want you all to call me Doctor Schmererhorn!".
Så blev då icke fallet. Tyvärr.
Men som sagt, känns lite flummigt, men förhoppningsvis kan man få ut något även av denna kurs.
Målet är även i denna kurs att i slutet av terminen göra en kort dokumentärfilm (5-6 min). Och påvägen dit har vi massa små assignments som ska hjälpa oss i skapandet av den riktiga filmen.


Sådär, då har jag gjort ett inlägg, både för att det inte ska börja lukta lik igen här på bloggen, och för att få bort ett tråkigt ämne som detta.
Nu ska jag gå och duscha.


Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt är att skjuta upp det. - Winston Churchill

Inga kommentarer: