onsdag 22 februari 2012

Angående Lobotomerade Dvärgar

Har suttit och tittat litegrann på kameror ikväll. Sjukt sugen på att köpa en.
Blir ju absolut inte nu, då jag med meningen "jag har spelat bort allt jag har i ett parti poker med en livsfarlig rysk maffiaboss", för tillfället skulle syfta på dom mindre moderiktiga trådarna till kläder jag har på mig, någon dosa lössnus jag fortfarande har kvar och eventuellt en handfull quarters. ("Redan slut på pengar??", tänker ni säkert då.. "Ja", blir mitt svar)

Men till sommaren/hösten tror jag nog att det blir ett inköp. Mycket kan ju hända på marknaden på några månader, men som det känns nu blir det någon slags systemkamera. Har suttit och dreglat över t.ex Canon 7D och Canon 600D ikväll.

Tar hemskt gärna emot tips av folk som har erfarenhet och bra koll på kameror, både systemkameror (med syftet att filma), men även rena videokameror.
Bomba mig med åsikter och tips på modeller.
Anledningen till att jag (och hemskt många med mig), dock har systemkamera (eller DSLR) som huvudspår istället för en professionell videokamera är ju en prisfråga.
Du får en bra professionell systemkamera för 6-15000, medan du säkert får betala 70-150.000 för en proffesionell videokamera av klass.
Och det är en bra kamera till vettigt pris jag vill ha.

Allt skulle bli så mycket enklare om man hade en egen professionell kamera. En kamera som man själv kan göra sig vän med, och som man kan lära sig utan och innan. Jag tror faktiskt att det skulle vara lättare att ta nästa steg i min personliga utveckling inom film, om jag hade en egen kamera att experimentera lite med osv. Och en kamera som man alltid har tillgång till. Detta är ju några punkter som inte riktigt ligger på samma nivå när man lånar av olika kompisar (men ni som lånar ut era kameror osv ska ha ett enormt tack!!) eller checkar ut utrustning från skolan.

Bara en sån sak som att göra en assignment till skolan blir så sjukt mycket enklare när man har en kamera tillgänglig direkt, och som man dessutom kan med.

Så, det blir nog en sådan rackare eventuella jobbtimmar i sommar får finansiera bland annat.

Och som en liten förklaring på slutet vill jag inte på något sätt kasta skugga över digitalkameran jag fick av mor och far i julklapp. Den knäpper mycket bra stillbilder precis på den nivån jag vill ha det som hemskt oprofessionell stillbildsfotograf.
Men för att filma behöver jag lite mer kräm i prylarna, helt enkelt. Så då behövs det en till kamera.

Hi Ho Silver!

Inga kommentarer: